Thanks singgah kat Azizwan (dot) Com ni dan jom follow saya kat Twitter

Blog Indon Hina Malaysia

Blog Indon Hina Malaysia

Sekejap tadi Wan lepak kat forum carigold sebab dah lama tak masuk sana gara-gara kaspersky internet security Wan ni ha. Asal masuk sana je, mesti kena disable KIS dulu, tu yang rasa malas dah nak lepak sana tu. huhu.. Wan saja je masuk kot-kot ada lobang untuk buat duit. Maklum sajalahkan sekarang ni, segala-galanya memerlukan duit. Kalau takde duit, semua serba tak jadi. Dan kerana itu jugalah Wan buat bisnes eBay. Tapi akaun plak kena suspend. Adeh!

Ok, berbalik kepada tajuk. Semasa Wan mengusha thread yang ada di carigold tu tiba-tiba Wan terjumpa satu thread yang tajuknya sama dengan tajuk entri ini. Dah kerana tajuk yang lain semacam itu, Wan pun excited untuk mengetahui lebih lanjut bagaimana blog itu menghina Malaysia.

Mendidih darah siot bila blog itu menggelar Malaysia sebagai Malingsia. Kau tahu apa itu maling? Kalau diterjemahkan ke dalam bahasa melayu, maling itu adalah pencuri. Dan mereka menuduh Malaysia sebagai sebuah negara penciplak dengan mengemukakan beberapa persamaan berikut.

Ciplak?

Dalam pada itu, mereka juga tidak mengiktiraf kejayaan yang dikecapi oleh Malaysia. Adakah mereka dengki atau tidak puas hati sebenarnya? Dibawah ini Wan Ctrl+C dan Ctrl+V terus dari blog indon itu.

Petronas Tower
Contractor: Korea
Management: Australia

Badminton
All players are Malaysian Chinese and Indians
Coach: Indonesian

Angkasawan aka Astro-tourist-naut
Spaceflight: Rusian Soyuz

SMART Tunnel
Engineering design, construction, and management: Mott MacDonald (UK)

Shukoi: Russia
Submarine: France
A soldier who passed out in Lebanon: Malaysian bumiputera..

Proton
Engines: Japan and France
Body: Malaysia (sub contracted to India)

Toll road
Contractors: China, Korea, Indonesia, all countries except Malaysia
Taxi drivers: Malaysians

Genting Highland
Contractor: UK
Owner: Malaysian Chinese
Gamblers: Sporean, Hk, India, Indonesian, Malaysian Chinese and Indians
Office boys and servants: Malaysian Bumiputera

Pictures of Bigfoot in Johor
pictures are fake, manipulated from a French archaeological book

Employment
Professionals (doctors, lawyers, engineers, accountants, etc): Malaysian Chinese, Indians, and Expats
Matrempit: Malaysian Bumiputera

Artist
Hollywood artist: M Yeoh (Malaysian Chinese)
Pelawak: Malaysian Bumiputera

Apa komen kau mengenai perkara ini? Kalau kau nak basuh kaw-kaw tuan empunya blog ni, silalah klik di sini.

Psstt: Kenapa mereka tak tulis yang Malaysia ni ramai pendatang asing tanpa izin (PATI) dari Indonesia? Malu barangkali. Huhu..

GAMBAR PANAS MAWI DAN EKIN. MESTI LIHAT HOT!

Related Posts with Thumbnails

Diterbitkan pada 23 January '09 - Kategori: Information, Must Read

Tagged: , , , , , .

86 Comments to “Blog Indon Hina Malaysia”

23.01.09 at 08:20
Posted by mrahfa

Wan, kat Australia ni aku selalu jumpa indon, sebab kat sini sebelah-sebelah aje negaranya. Memang ramai indon kat aussie ni, kalau ditanya pasal Malaysia dgn Indonesia, memang riak-nye ibarat Indonesia tu macam abang kpd Malaysia la.

Kalau kat luar Indon, deorang memang kutuk gile Malaysia, cerita yang buruk-buruk aje. Padahal kat Jakarta, Makasar, dan negeri-negeri indon yang lain, paip air pun takde lagi, basuh baju tepi parit lagi. Yang mintak sedekah tu toksah nak cerita la.

Cuma yang bagusnya, deorang ni rumpun Melayu yang rajin. Kita boleh amik contoh kat situ.

[Reply]

Azizwan™ Reply:

diorg rumpun melayu yg rajin.. yup, yg tu wan tak nafikan sbb org indon kt tempat wan ni semuanya kaya2 belaka hasil kerajinan mereka.

tp tu la, blog tu kata malaysia ni maling tp kat malaysia ni jugalah warga diorg mendapatkan sesuap (byk sebenarnya) nasi. lolz

[Reply]

kanji celup Reply:

saye citer sikit semase pembentukan indonesia ade tertulis pkm dan pki x silap saye mase tu kite bergabung dan mintak kemerdekaan (ingris) ajaan pun dah susah sikit bab rate2 kat sini berbahase jepun, tp nak belajar bahse melayu hahaha. em berbalik kepade lambang sake merah mereka yang sepatutnye bace semule sejarah sebab sewaktu itu juga lh sebagian askar meneruskan perjuangan tp sebhgian lg merdeka (melaya) pade waktu terpakse membuat pembentukan dgn haluan sendiri kesian buku ni tercatat pade 1961 x silap saye lh tp nk kene belik balik ni!

[Reply]

rippai west Reply:

indonesia merdeka dgn kekuatan & darah tp msia merdeka dgn meminta. apapun kita sbgai muslim tak boleh menghina. semua muslim saudara

[Reply]

zero Reply:

rajinla sgt rajin pecah rumah org,rompak,ragut jadi gro,pelacur kat malaysia ni..

[Reply]

rifal Reply:

aku dari bandung indonesia..
tapi aku suka sama malaysia,

[Reply]

23.01.09 at 11:11
Posted by d0rm230

tidak semua orang Indonesia memperlekehkan Malaysia, itu hanya pndgn negatif individu tertentu.. x spatutnya judge org mcm tu, kita harus lihat org kita juga segelintir yg mpunyai pndgn negatif ttg Indonesia.. its fair right… itu semua adalah karma.. Lebih banyak yang berfikiran positif daripada yg negatif.. terpulang dari kita menerimanya.. tq..

[Reply]

Azizwan™ Reply:

tp yang tak boleh blahnya ialah perlekehan mereka itu secara terang-terangan dan seakan-akan menghasut seluruh dunia supaya turut sama memperlekehkan malaysia. seriously, sangat tdk beretika..

[Reply]

rippai west Reply:

untuk ini aku setuju. hanya segelintir org indonesia yg tak suka malaysia mrk cuma dengar2 saja tdk tau malaysia sebenar. perlu diingat berapa orang yg kutuk malaysia & berapa yg baik. indonesia ada 200jt lebih. kita serumpun & sesama muslim adalah saudara

[Reply]

23.01.09 at 11:32
Posted by TMUkmkd

think +ve, dia nak kita lebih lebih lebih maju dari diorang.. cipta identiti sendiri..

jangan jadi macam diorang.. asal gaduh.. bakar kedai..

jangan jadi macam diorang.. merempat dekat negara orang

jangan jadi macam diorang.. mata wang rendah, rakyat susah

jangan jadi macam diorang.. jangan jadi macam diorang

so, majukan diri, cipta identiti sendiri, jangan jadi macam diorang

[Reply]

Azizwan™ Reply:

rasanya kita memang dah maju dr diorg cuma diorg nk sangkal kemajuan kita dgn mengatakan kemajuan itu datangnya bkn dr kita.. dan mereka juga membezakannya berdasarkan kerakyatan yg mana anak jati malaysia langsung tdk memberi apa2 sumbangan utk malaysia.

anyway, memang betul sprt apa yg TMUkmkd katakan tu.. nk maju kena cipta identiti sendiri.

[Reply]

23.01.09 at 11:46
Posted by Azah

mungkin kita perlu ambil iktibar dari ape yang diorang perkatakan…
mungkin kita sememangnya perlu berubah…

[Reply]

Azizwan™ Reply:

yup.. isu ini seharusnya memberi pengajaran buat kita dan kita sememangnya perlu berubah.. cayalah cik azah ;-)

[Reply]

23.01.09 at 12:10
Posted by PakciQue

Setiap orang ada pilihan. Blogger itu memilih untuk membuat kenyataan seperti itu. Dan kita juga punya pilihan untuk membaca atau tidak.

Dia ada pilihan untuk terus membenci atau tidak. Dan kita juga ada pilihan untuk rasa sakit hati atau tidak.

Err! Tapi, bendera Indonesia dengan bendera Singapura juga hampir serupa kan? Siapa tiru siapa eh?

[Reply]

Azizwan™ Reply:

ye la.. aku baru perasan yg bendera indonesia hampir sama dgn bendera singapura. huhu..

tp kan.. berdasarkan fakta aku yakin bahawa bendera singapura copy, paste dan edit bendera indonesia. singapura cuma tambah anak bulan dan bintang tu aja. hehehe..

sbbnya, bendera indonesia wujud pd tahun 1945 manakala bendera singapura pula wujud pd tahun 1959. (sumber: wikipedia)

[Reply]

rippai west Reply:

saat terjadi pertempuran disurabaya pejuang2 indonesia menurunkan & mengoyakkan bendera belanda bagian bawah yg berwarna hijau. tinggallah warna merah putih saja & kemudian dikibarkan sbgai bendera indonesia. semua ini dgn perjuangan /pertempuran 10 november yg banyak memakan korban para pejuang indonesia.ini sedikit sejarah yg aku tahu

[Reply]

Bagimu Negri Jiwa Raga Kami Reply:

Hahahaha… ngawur ente bro.. Bendera Merah Putih dikibarkan pada tahun 1292 oleh tentara Jayakatwang ketika berperang melawan kekuasaan Kertanegara dari Singosari (1222-1292). Kemudian diabad ke 20 tepatnya
Pada tanggal 18 Agustus 1945, Panitia Persiapan Kemerdekaan Indonesia (PPKI) yang dibentuk pada tanggal 9 Agustus 1945 mengadakan sidang yang pertama dan menetapkan Undang-Undang Dasar Republik Indonesia yang kemudian dikenal sebagai Undang-Undang Dasar 1945 (UUD 1945). Dalam UUD 1945, Bab I, pasal I, ditetapkan bahwa Negara Indonesia ialah Negara kesatuan yang berbentuk Republik. Dalam UUD 1945 pasal 35 ditetapkan pula bahwa bendera Negara Indonesia ialah Sang Merah Putih. Dengan demikian , sejak ditetapkannya UUD 1945 , Sang Merah Putih merupakan bendera kebangsaan Negara Kesatuan Republik Indonesia(NKRI). Untuk yang pengen tau bangeeeeetttss… silahkan cek sendiri… Ahahahahahah… pie.. toe lee… asbun wae… Ahahahhahahahaha

Read more at http://info-biografi.blogspot.com/2013/03/sejarah-bendera-merah-putih-indonesia.html#P75wqcOAX3UD2VAY.99

23.01.09 at 14:49
Posted by tanakwagu

ha..ha..kelakar la. mungkin tiada benda lain nak tulis, publisiti murahan la tu. mereka tak sedar PATI indon berlambak kat malaysia meminta sesuap nasi. apabila dihantar pulang mereka kembali lagi ke malaysia sebab ada kehidupan yang terjamin berbanding negara mereka sendiri

[Reply]

Azizwan™ Reply:

seriously.. memang byk pati indon kat malaysia ni lg2 kat sabah sebelah tawau sana. huhu..

warga indon berlambak sehinggakan tawau tu sdh nmpak seperti indonesia. lolz.. kalau kat semporna plak, byk pati yg datang dr philips. huhu..

tanakwagu, kau org sabah ke? :)

[Reply]

23.01.09 at 15:54
Posted by menteil

mungkin kejayaan dorang tak seperti malaysia dapat..
tak tau lah..
dari dulu lagi isu maling nie dorang bising..

[Reply]

Azizwan™ Reply:

apa yg aku tahu la kan.. indonesia marah kat malaysia sbb sabah & sarawak tak masuk dalam indonesia. tu yg depa kata malaysia ni maling. kui3.

agak2nya la kan bro.. kalau sabah & sarawak ni masuk indonesia, adakah indonesia akan kaya berbanding malaysia?

[Reply]

23.01.09 at 16:28
Posted by d0rm230

kalau korang pergi sana, semua aman dan majoriti masyarakat dekat sana mengagungkan pentadbiran malaysia, kalau dari kreativiti mungkin kita agak kurang jika nak banding dengan mereka.. tapi itu kan dari segi lain.. cth: pendidikan ngara kita dorang agak respect dengan kita dan juga dari segi peluang pekerjaan bg yang da graduate tu.. x mcm dsana, semua benda memerlukan duit..duit..dan duit.. itu pndgn dari aku la coz aku ada family dsana.. juz think +ve la..

[Reply]

encikizzat Reply:

aku setuju ngan d0rm230 , bukan sume yg beranggapan camtu..segelintir drpd mereka mereka je yang x tahu menilai bagaimana sesuatu negara itu (malaysia) telah membantu negara itu (indonesia) atas dasar saudara serumpun…
huhuhuhuhu=)

[Reply]

23.01.09 at 23:50
Posted by Fareez

apa susah,,,flag jer blog dia tu…

[Reply]

24.01.09 at 00:47
Posted by Mustaffa

satu lagi.. http://www.malingsia.com

[Reply]

Azizwan™ Reply:

bro.. tak dpt buka pun website tu atau memang dah tak wujud?

[Reply]

29.01.09 at 11:24
Posted by Merah+hitaM

hurm…indon2..tak abes2 agi nak buat semak…
dah la dtg malaysia, takde paspot…
kalo yg ada paspot n permit pon, bila da abes, lari merata jadi penduduk haram…
bukan aku tak kenal indon2 yg lari bile takde paspot..kat kolej aku ada contohnya…tapi sape gak yg amek depa berkerja bila da jadi PATI?org malaysia gak…maksodnya nak tolong indon tuh dari hidup susah…tapi ni la indon, dasar tak kenang budi..kerna nila setitik, abes rosak smua susus sebelanga…indon2 sedar la sket, matawang kita jauh berbeza, rupiah nak dibandingkan ngan malaysia ape la sgt..terlalu murah wang indon… jgn main kate malaysia copy2 dan jgn nak serapkan isu sensitif kaum dlm blog ko tuh… nanti jadi 13mei lagi…indon, kalo ko tak suka, ko BLAH & BERAMBUS dari malaysia…abes citer..balik ke tempat asal ko…yg nak betol2 bekerja jdi buruh binaan saja yg kami nak amek…yg lain hanya sampah…. kalo indon blah, byk peluang utk penganggur2 di malaysia utk bekerja…

akhir kata… BLAH la indon dari MALAYSIA untuk kesejahteraan bersama….

p/s: aku mmg hate gile indon..patot la azab Allah dtg (tsunami) sbb masyarakat depa yg tak sedar diri…Islam aje ramai, tapi maksiat melampau…

[Reply]

Fizz Reply:

weeweett.. abam bulat kite emo beb.. lalala ilek bro.. hehe…

berbalik isu kat atas tu.. ape² pun sesame la kene bekerjasama.. jgn nk main bedal je.. malaysia pun satu.. berdasarkan pengalaman aku la.. org² gaji indon yg majikan malaysia amik.. sume die wat lebih teruk dari hamba abdi.. di maki hamun.. di herdik.. di larang itu ini.. sedangkan nak keluar depan umah pun x kasi.. padahal.. org gaji tu x salah pape.. di tuduh mcm².. apa ni? x semua indon tu jahat.. disebabkan itulah indon memberontak.. sampai ade kes culik bayi lah ape lah.. salah siapa???? kite sendiri.. kalau ade indon yg bergaduh tu sesama diorang je aku tngok… x kacau kite pun.. sape tak tau indon ni kan banyak puak²… so rakyat malaysia pun patut pikir sama.. cari jalan.. yg PATI² tu pun sama… so kedua-dua belah pihak harus bekerjasama dalam menangani masalah ni… yg protest kat atas tu. anti malingsia tu.. ape kes dorang wat tu? wat kat sana.. x de effect pon kat malaysia.. biar la dorang.. just perang psychology je tu.. kang kite ikut same jadi psycho… gile..

hahaha,,, abis da sessi mencarut aku.. :P

[Reply]

29.01.09 at 23:00
Posted by sham

biarkan mereka dengan sifat dengki mereka…nilah masalh melayu…(rumpun melayu)…dengki sesama bangsa…apa nak jadi…

[Reply]

30.01.09 at 00:54
Posted by sibintang

UItzzz! tu tandanya Malaysia ni diambang kemajuaan hingga menjeleskan diowang wan….rasanya diorang terlupa pasal PTI tu….baik ingatkan hihihi,,,

[Reply]

Azizwan™ Reply:

dah berbuih mulut aku ingatkan diorg pasal PTI ni cik tasha tp diorg mcm tu juga.. buat2 tak dengar. hahaha..

[Reply]

31.01.09 at 02:30
Posted by si buta

ni semua kerana kebodohan BN kerana x memajukan anak melayu sendiri sehingga indonesia berani mengutuk negara kita sebagai penciplak…

[Reply]

31.01.09 at 04:21
Posted by ijamidayu

Hmm… Layankan indon nie… Mau aku pijak indon kat MALAYSIA nie…

Amcm? Ada Bran??!!!!! Isk… Tapi ISLAM mengajar kita dengan AMAT CANTEKK dan INDAH..

Bak dibiar pun xleh.. Nak diLAYAN.. Kita SAKIT HATI…

[Reply]

Azizwan™ Reply:

itu la pasal.. dan hanya sabar je la jalan penyelesaiannya..

[Reply]

31.01.09 at 06:06
Posted by cik peanut

wah3x..kepada warga indon, nak kutuk pun agak2 ar…
kutuk2 pun kowang datang keja kat sini,
belajar kat sini…
nak harapkan negara kowang?
pkir sendiri lah…
tapi kan…ade lecturer peanut cakap…
warga indon kat malaysia ni memang ramai..
kalu diowang nak serang kita senang je..
sebab “tentera” diowang dah pun menapak kat sini…
so, kita yang warganegara ni…
jum2x lah pakat jaga tanah air ek.,..
jangan dok baik sangat ngan budak2 indon tu…
=)

[Reply]

01.02.09 at 17:07
Posted by muhdzahari

indon..memang dasar indon gak. nak hantar surat kat pejabat pos pun, nak kena suap (rasuah) dulu. lecturer aku penah cerita pasal ni, sebab anak lecturer tu belajar kat sana.

negara Islam, tapi rasuah berleluasa.

[Reply]

Azizwan™ Reply:

adeh.. kalau pos surat pun nak hulur duit kopi, tak boleh la nk pos surat tiap hari gamaknya. silap2 duit nk beli setem pun tak cukup. huhu..

[Reply]

Fareez Reply:

Kalau mcm tu,,gunakan lah emel..hehehe

[Reply]

Azizwan™ Reply:

idea yg bagus.. tp tak semuanya boleh dibuat dgn hanya menggunakan emel. misalnya bro nak hantar surat kat aku dan bro nk sertakan sekali sedikit buah tangan.. rasanya memang takkan smpai buah tangan tu kalau bro hantar menggunakan emel, hehehe ;-)

05.02.09 at 23:50
Posted by ezee

Waaa!!!! Aku dah ciplak sume skrip website daripada sana la…
dan bila aku cek..hampir semua penganjur program reseller kita ni menggunakan skrip drpd sana gak…Mana nak cari skrip buatan Malaysia ha!!!
Senang sikit..Xperlu lagi nak hantar duit ke seberang!!!

[Reply]

08.02.09 at 18:47
Posted by wak jono

Wahai rakanrakan ku org2 malaysia jangan lah kita ambil tindakan membalas menghina atau buat kerja bodoh mcm itu mengkutuk org yang tak berdosa, sabenarnya itu bukannya pandangan semua org Indonesia begitu…. itu cuma pandangan sagelintir org sana sahaja yg mungkin ada perasaan iri hati,dengki dan rasa cemburu tgk kejayaan Malaysia dimata dunia. Pada hal merika ramai yang tahu Malaysia sebuah negara yg jauh lebih maju dan kaya dari merika tetapi itulah saperti yg saya katakan tadi kalau dalam hati sanubari tu dah ada tertanam perasaan irihati ,dengki dan cemburu dgn kejayaan org lain maka timbul lah perbuatan nak memburuk burukan dan nak mengutuk yg bukan2 tentang negara kita.Biarlah dia lakukan asalkan negara kita terus maju sebab lagi byk dia mengutuk dan menghina lagi org tak percaya sebab org akan fikir itu cuma satu perbuatan sabotaj atau irihati sahaja sebab dah jelas dlm internet dan melalui World TV sattelite news satu dunia dah tgk dan tahu bagaimana kecemerlangan nya MALAYSIA di era Tun Dr. Mahathir Mohamad perdana mentri Malaysia yg lalu yg sangat2 di segani dan dihormati seluroh dunia. Negara Pak Arab mana yg tak tabik kat Malaysia pada zaman Tun Dr Mahathir dulu .Seluroh pelusok dunia kagum dgn Malaysia disebabkan PM Dr Mahatihir telah mengangkatkan martabat Malaysia bahkan Asia sekaligus dimata dunia.Allah amat mengatahui ,orang2 yg mempunyai niat hasad dengki,khianat,irihati dan cemburu terhadap sesiapa dan org yg dikhianati tidak mendapat rugi apa2 bahkan allah tambahkan makmor,kejayaan dan rezeki lagi berkali ganda atas usaha yg dilakukan olih pemerintah serta rakyat Malaysia…,tetapi bagi yg mempunyai sifat dengki iri hati serta cemburu bila niat sahaja pun al lah dah bagi dosa padanya serta ditambah lagi penderitaan,malapetaka spt tsunawi dan lain lagi.Bukan kata nak tempuh perubahan kejayaan nak maju kedepan pun mungkin susah sebab allah tahu dalam hatinya hanya tersemat perasaan yg kotor dan tidak baik terhadap org lain. Olih itu saya minta rakan2 atau semua rakyat Malaysia yg berfiliran positif jgn lah ambil tindakan membalas kutuk mengutuk asalkan negara kita dah umum tahu memang hebat! maju dan cemerlang dalam serba serbi biarkan lah dia nak sabotaj kita asalkan tak jadi apa2 kalau boleh jgn dilayan blog itu lama kelamaan dia akan pupus begitu sahaja.Cuma satu sahaja saya terfikir kalau Malaysia ni tak bagus tak kan ramai org Indon yg datang ke bumi bertuah ni secara tanpa izin pulak tu!..begitu juga dgn bangsa2 lain saperti bangladesh, vietnam, nepal, india, china .myanmar, thailand, pakistan, dan juga dari afrika .Mengapa merika ni datang kesini bukan nak melancong tapi nak cari kerja bahkan ramai yg nak mohon kerakyataan Malaysia kenapa sampai nak jadi rakyat Malaysia ?kenapa tak pergi sahaja ke Indonesia dan mohon warganegara rakyat sana atau bekerja disana sebab saperti kata org yg pengkeritik itu Indonesia lebih hebat..dan Malaysia ini saperti yg dia gambar kan .Itu yg saya hairan maka dgn ini tepuk dada tanya selera dan tepuk dahi tanya hati… salam sejahtera,
wak jono
(anak malaysia jati tapi minat gadis indon yg kat jakarta tu hehehe gua sayang sama lu deh!)

[Reply]

08.02.09 at 21:57
Posted by zerro

arm..
ako xnafikan yg bnyk PTI kat Malaysia ni..
bole dikatakn brtimbun2…d mana2 kita pegi msti ada jak batang hidung dowg..
sbnrnya hanya segelintir org indon jak yg kutuk Malaysia..selebih nya ada yg respect gak ma ngara kita..
skg ni yg kutuk ttg ngara kita penciplak @ pencuri ni..dia kurang brfikir 2..lum g dia brfikir sehabis2nya..
ako xnafikan yg dowg ni ada ckit perasaan hasad dengki…
tp biar la…sbnrnya bgus gak teguran dia 2 wpun brbentuk kutukan…kita fikir dr sudut +ve jak la…bab kta duk d ngara kta sndiri suda pasti nya ada perasaan cinta pd ngara,jd kalo da msuk kutuk2 sal ngara kta msti kta akn mara..
jd biar la org d ngara len yg nilai ngara kita..supaya kita tahu tahap mn da ngara kita brada..
kita ambik yg jernih..buang yg keruh..
bla..bla..bla..bla..

[Reply]

12.02.09 at 16:40
Posted by nbie89

hurm…dasyat2..
confius dengan negara indonesia nie..
especially when it comes to pancasila…
ayah islam, mak kristian, n anak buddha…
mmm…boley ker dalam islam…???

[Reply]

Azizwan™ Reply:

ni lg satu hal dan benda ni dah lama berlaku. kawin cmpur yg berlainan agama (muslim & non-muslim) adalah tdk diterima di dalam Islam.. that’s y byk berlaku bencana kat sana sehinggakan yg tak berdosa terlibat sama. Allahualam.

sedikit fakta @ auta:

ahmad dani (band dewa) adalah seorg yg berketurunan jewish a.k.a yahudi. walau bagaimanapun, tdk diketahui samada ianya hasil perkahwinan sah atau campuran berlainan agama (muslim + non-muslim).

[Reply]

13.02.09 at 17:43
Posted by siaurangmalayabaini

Salam

Aku sebenarnya “kenal” dengan diorang yang buat blog tu, sebab pernah lepak dlm forum yg diorang buat port tu..nasihat aku, jangan masuk sbb fitnah banyak berleluasa.. dah banyak yang “terkorban”..

Dorang ni ade 10% jer yg boleh dibawa berbincang, yang lain semua dah “mabuk” dengan kemarahan “tak sudah” membuak-buak.. ada gak yang bergurau tapi cara tu kasarlah sket, ni aku tak kisahlah..

Tapi ada jugak yang boleh berfikir secara rasional, dan boleh kita berdialog secara baik.. aku hormat forumer mcm ni, dan dengan diorang jelah aku berkawan.. yang lain aku tak tau nak cakap apa lagi..lantaklah diorang..

Sorang forumer Indonesia yg aku kenal dlm tu pernah cakap, yang sebenarnya diorang marah dengan keputusan atau cara kerajaan kita, bukanlah hanya semata-mata kpd rakyat kita.. contohnya kes pulau Sipadan yang ICJ tentukan sbg milik kita, kita sbg rakyat tak pernah kisah dgn pulau tu, bila dah dapat tu, kira rezki kitalah… kita tak rugi apa2 kalau tak dapat, tp SEGELINTIR diorang xleh nak terima.. tu yang wujudnya blog2 mcm ni, korang anggap jelah blog golongan fanatik yg sedang meluahkan perasaan .. wat sakit ati jer layan..

Semangat org indo ni mmg lain macam (ni cara yang betul sebut bangsa dorang, bukan indo*, harap boleh sebarkan) bila dah marah bab2 keganasan tu mesti dorang ungkitkan.. korang biar jelah, org tengah marah..elok kita diam

Ada lagi seorang forumer Indonesia pernah cakap dgn aku, hanya lebih kurang 20% jer yang berfahaman “anti-malingsia” ni, yang lain okay jer dengan kita atau pun tak ambil port, kira neutral ar.korang kena ingat, negara dorang besar..ade 270 JUTA rakyat.. baik dorang fikir hal dorang dari fikir hal kita.. yang buat blog ni kira terpengaruh dgn emosi,tapi lama2 okaylah tu..

last word, kita sbg serumpun kdg2 tu sombong dgn org indo ni, ni yg aku perhatikan, kita tak tegur kalau terjumpa..aku dah berkawan dgn org indo ni dah lama, ada benda yg kita boleh belajar dari diorang.. k, ni trivia, masa tahun 1970an atas rasa serumpun, diorang banyak hantar guru2 dan barang keperluan lain kt kita pada masa tu yg kira “lemah” lagi..yelah, negara baru lagi.. tapi skrg mcm mna kita layan diorang? hehe.. soklan cepumas tuh.. haa..jawab..jawab!

Dorang ramai yg merompak?? ha’ah.. tu betul, tapi biasalah, mana2 mmg ada perompak.. org kita pon ada yg naya diorang, kes rogol, rompak semua ada..
so sape yg salah? ..yg salah tu penjenayah, cuma tak boleh nak specifickan ke mana2 negara..tak adil namanya tu..setuju?
Dunia ni mcm roda, kenkadang kita kt atas pon bleh tercampak kt bawah.. so,masa tu sape nak tlg klo kita asek bergaduh dgn jiran,renung2kanlah..

p/s-terpulanglah kt korang nak kata aku apa,aku cuma memberi komen berdasar pendapat aku jer..saje nak memeriahklan blog nih.. mod,aramaitiee!!

[Reply]

16.02.09 at 08:17
Posted by hydir

huh… walaupon kita tak suka apa yg org cakap kat kita tapi kdg2 kita pikirkan juga…

Org Melayu kat Malaysia ni hanya harapkan kuasa politik dan institusi di Raja saja yang boleh dibanggakan…

Ekonomi … jauh kita ketinggaln
Pendidikan … jauh kita ketinggalan dalam bidang S&T , sastera dan Ilmu agama banyak ler
Kerjaya .. jauh kita ketinggalan … top post semua org lain pegang …
Perumahan … kita dok ceruk2 .. diorang dok bandar2
Sukan …. bola hancur, squash je le yang boleh dibanggakan

btw … perasan tak banyak iklan suratkhabar ckp yg syarat2 mohon kerja:
1. Fasih berbhs Inggeris
2. Boleh bertutur dalam bahasa melayu
3. Mereka yang boleh bertutur dalam bhs mandarin adalah mendapat sedikit kelebihan .. <— berapa kerat org melayu tahu berbhs mandarin?

org kita tak mahu bekerja payah2 dan memerlukan membanting tulang .. brp ramai yg lebih rea kerja di McD or shopping centre e.g Giants dari kerja dekat ladang2 kelapa sawit…

berapa ramai mak bapa org kita yg sanggup dan paksa anak2 kerja sukarela kt bengkel2 motor dan kereta pada waktu cuti2 utk dptkan pengalaman?

brp ramai nak muda sanggup kerja nelayan or bersawah…..
jka kita rajin bekerja maka secara automatik peluang pekerjaan kepada PATI e.g Indon, Myanmar, Vietnam, Bangla akan turun secara drastik!

Jika kita boleh boikot barangan Israel dan Amerika…
mari kita boikot penggunaan PATI untuk kerja2 di Malaysia <— org Malaysia kena bekerja ler … jgn pilih kerja…

ADA BERANI?

[Mulia aku kerana ISLAM!]

[Reply]

20.02.09 at 13:52
Posted by Edwin T

If I were the government, it will have been ages I throw all those illegal immigrant (PATI) out of our country.

Setakat PATI tu takpe lagi la, boleh lagi I sabar. Memang membaran api I apabila orang-orang Indon tu merompak, mencuri, merogal dan melakukan pelbagai jenayah kat negara kita ni.

Geram!

[Reply]

24.02.09 at 09:58
Posted by budakmanentah

mmg berbulu ati aku ni bile bace entry yg mcm ni…biler org luar yg suke2 menghina negara aku…dulu ade skali manusia bangsat mane ntah bukak page ‘anti malaysia’ gune friendster…org2 indon kebanyakannye perangai mcm anak haram…dasar xtau untung…xsedar ke biler negara korg ditimpa bencana m’sia adalah yg plg awal akan hantar bantuan???

[Reply]

27.02.09 at 17:00
Posted by aisyah84

kalau nak tahu di forum malaysia kat website topix banyak indo2 yang mengeji malaysia sampai nak bunuh2 oang malaysia..ada yang ajak perang..yang peliknya diorang semua islam..ada yang menyamar jadi orang cina malaysia ajak orang2 cina kat malaysia ni berpakat jatuhkan melayu…kesimpulannya dia dengki dengan orang melayu jugak yang sedarah dan seagama dengan dia…sedara patutnya dibantu dan disayang…mula2 aku bleh sabar tapi bila baca banyak nak meletup jugak…rasanya ada 5,6 gelaran buruk yang diorang panggil malaysia selain dari malingsia contoh malon..aku sendiri tak paham apa masuknya…diorang tak tahu ke jepun dulu masa belum maju belajr dengan orang jerman…biasalah yang tak pandai mintak tolong orang pandai bukan jadi bodoh selamanya sebab nak jaga maruah (KONONnya)..yang aku loyanya bile diorang berbangga dengan muzik mereka disini…tapi diorang tak tahu org2 malaysia sekarang dah muak dengan lgu indon contoh anak2 muda sekarang..aku sokong 100% X fm..hehe..SALAM

[Reply]

[...] ni menjadi cover version oleh artis seberang. Fuh, kembang kempis siot. Lepas ni, Wan percaya semua anti malingsia pasti menanggis air mata darah sebab selama ni diorang sering menuduh Malaysia sebagai maling a.k.a [...]

12.08.09 at 16:09
Posted by nazifa

krg ajr ow mereka hina malaysia…
ikutkan hati nak bagi penyepak aje…

(>_<)

[Reply]

03.09.09 at 13:40
Posted by innershine

aku pon benci betol!!!!!!!!!!
membare2 ati ni mase tgkgambo bendere malaysia kena bako…
pastu td tgh2 surf, aku terjumpe plak blog ckp ‘ape ade pd bendere? bukan nak bawak masuk kubo p0n???
alahaiiiii!!!!
xde sensitiviti langsung!!

tetibe arini aku tgk muke cleaner indoNNNNN kat ofis aku ni, rase menyampah plak! padahal die baik je ngn kitorang slame ni..

PADAN MUKE KENE GEMPA BUMI!!!

GERAMMMMMMMMMMMMM!!!!!!

[Reply]

11.09.09 at 11:52
Posted by patrik

MALINGSIA?

I’m honestly proud, they call us MALING, why worry about that. We are an ethical maling, not like most of them who are coming here just to become MALING. In the end they are end up MATI KATAK. And I very-very agreed (Liberian slang) that its better RMP act like that and not to give a single chance to them.
Secondly to give PATI another lesson, gather them all and employ them to construct bridge to Sumatra or Isthmus of Kra.
Thirdly, all minah indon (kilang, pub, etc) including amah indon that ungrateful, should be sent to othe country who want them (probably, Africa because African people like them very much).
Fourthly, a lot of indonesian island sold to foreigners (westeners), why sell to them, its better sell to Malaysia is much better, so that we can become greater MALING. So, where else Indonesian want to go? Australia, Singapore? Taiwan? Arab Saudi?, Chinese Indon can la, how about gepal indon?

Lu Pikirlah Sendiri

[Reply]

12.09.09 at 10:34
Posted by Paduka Demang

Kita serumpun,Sebangsa,SeAgama,sedarah-Daging,cubit peha kira,peha kanan kan terasa juga.

Mohon ampun & maaf jika ada keterlanjuran antara kita, sebagai rakyat Malaysia saya begitu marah jika negara lain dihina terutamanya Jiran SeAgama seBangsa. Saya amat percaya, saya mengubah dan memutarbelitkan bait kata2 lagu Indonesia itu bukan orang Malaysia tetapi orang lain yang bencikan perdamaian serta keakraban kedua negara kita. Wahai saudaraku di Indonesia,aku tak mahu seganding Iran & Iraq,walau hanya berselang ketiak tetapi tak sebulu.Amerika & Yahudi tak pernah senang & tak pernah puas jika Islam itu UTUH & bangsa lain itu lebih beroleransi antara mereka. Maka provokasi demi provokasi terbentuk akhirnya perang yang tidak tahu Siapa yang SYAHIDNYA kerana seagama.

Jgn juga kita seperti Kuwait & Iraq, bertutur bunyi bagai Indon & Malaysia tetapi perang juga akhirnya angkara Yahudi & Amerika, soalannya kenapa Iraq yg terus menjadi mangsa sehingga Saddam digantung sula. Semuanya angkara takutnya Amerika & Yahudi yang kononnya akan bangkit satu @ dua kumpulan bangsa yang kekuatannya mampu mengatasi mereka, kekuatan Islam itulah paling digeruni.Jika Indonesia & Malaysia terus bersatu hati & seterusnya berkongsi kekuatan jasmani,rohani & ketenteraan serta Jihat Islam, maka Amerika & Yahudi sudah melihat akan kebangkitan satu bangsa yang mampu mengubah POLA pandangan DUNIA.

Maka kedua-dua bangsaku, marilah kita bersatu demi, Agama Bangsa & Negara. SESUNGGUHNYA yang HINA itu bukan dari Malaysia maupun Indonesia tetapi dari Musuh kita.

Sekian..Salam kasih sayang dari aku Anak Malaysia bersalahsilah darah Indonesia juga. Kembalikanlah kedamaian…Amin

[Reply]

30.09.09 at 14:01
Posted by santi asmarandi

salam saudara dari tanah kutai east borneo…

[Reply]

30.09.09 at 14:09
Posted by Adney

kite abaikan diorang. Yang penting kite harus terus maju kehadapan dan tinggalkan diorg keciciran kebelakang.. Nak maju ke nak mundur ke, itu diorg punye pasal…… Dose kutuk2 diorg tanggung la sendiri,

[Reply]

30.09.09 at 14:15
Posted by Adney

lagi satu Malaysia selalu menang lawan bola ngn Indonesia….. Adeh!

[Reply]

01.10.09 at 18:37
Posted by Apy

Bala dah menimpa. Wajar ke Malaysia menghantar bantuan lagi? Mcm melepaskan anjing tersepit.

[Reply]

01.10.09 at 18:40
Posted by Apy

Siapa itu Ray Sahetapy?…nak lawan Malaysia. Angan2 seorang budak mentah. anjing memang sesuai meminta bantuan dari lembu sebab tiada upaya

[Reply]

01.10.09 at 19:12
Posted by Apy

Di Malaysia ni, angka 88 ialah Jambu batu di kedai yg di belah2. Di Indon-ni-sial, jd pasukan tentera. Baru2 ini, 2 angota polis Malaysia menembak mati 3 perompak kebal rakyat indon-ni-sial. apa cerita? Pakai buluh je ke? aku amik buat lemang la buluh tu. Semalam aku udah buang 2 pekeja Indon-ni-sial. tido bawah jambatan la malam ni

[Reply]

Abel hate Malingsia Reply:

Hey, kau tak membuat any weapons. But Indonesia? We make Weapons for our country.

[Reply]

10.10.09 at 17:23
Posted by nazifa

dah tgk dah blog tu…
menyirap darah melihatnya!!
kejam siot!! :x

[Reply]

23.10.09 at 16:43
Posted by mawy

indon nih ok je,tapi yang menghasut tuh yang macam syial……..
.
aku sayangkan bangsa serumpunku…aku tak nak tgk melayu hilang di dunia..
.
tapi indon nih bengaplah aku rase,sebab selalu sangat cepat terpengaruh dengan dakyah2 negatif musuh2 melayu.. :twisted:

[Reply]

23.10.09 at 17:44
Posted by Abel hate Malingsia

:x You tease Indonesia as the country that really bad, and I wish you don’t angry. yeah…Just receive this news with angriness, that, RENDANG IS FROM INDONESIA, NOT MALINGSIAL OR malaysia!!! :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz:
I thanks to God because i’m an Indonesian. :grin:

[Reply]

Yafsal Reply:

Bloody trolop indoneSIAL!
Disaster everywhere anywhere in indoneSIAL proud without nothg! IndoneSIAL!!!

[Reply]

16.06.10 at 01:59
Posted by chia

perkataan indonesia banyak dipengaruhi oleh perkataan Belanda. (saya telah berada di sini selama 5 tahun!, dan melihat terlalu banyak penggunaan perkataan Belanda dalam bahasa mereka).

Oh, cuba lihat benda mereka, bendera Belanda mempunyai warna merah, biru dan putih. Indonesia?

…. malaslah nak fikir mengenai mereka ini.
Yang penting kita terus berusaha utk lebih maju,
jgn terikut2 dengan tingkah mereka. Nanti lagi teruk kita berbanding mereka.

[Reply]

27.06.10 at 20:34
Posted by joe

dengan kata lain, pengadu domba dan media2 yg lebih memanaskan suasana
satu lagi mereka juga telah dididik semenjak kecil untuk membenci Malaysia, with that kind of attitude, they are nothing, just make sure not to trust them 100%, buat baik berpada2, jgn smpi jadi seperti melepaskan anjing tersepit

[Reply]

Yafsal Reply:

For me all these chaos is ju simple to conclude, JEALOUS !!! Itu aje! Sebab walaupun Indonesia terlebih dahulu merdeka tetapi Malaysia Sudah Lebih Maju Dan aman damai sedang kan rakyat Indonesia merempat cari makan bukan hanya dimalaysia tetapi sanggup mengadai Nyawa hingga ke negara Arab sedang kan dunia tahu betapa kejam Dan ganasnya bangsa Arab !

[Reply]

28.08.10 at 16:07
Posted by peopleTOpeople

assalammualaikum,

salam semua saudara ku di Malaysia, saya adalah Warga Negara Indonesia!!
saya tidak setuju dengan kata ‘PERANG’ yang banyak tulis di forum-forum.
benar kita jangan samapi seperti IRAK-IRAN atau dan lainnya.. kita adalah se agama, se tanah jiran, dan sedikit bahasa kita sama,
sebenernya yang kami Rakyat Sesalkan adalah kedua Pemerintahan RI-Malaysia, kedua-duanya tak berjalan semestinya, Pemerintahan Malaysia mengusik-usik kedaulatan kami, dan Pemerintah Indonesia tak cepat tanggap terhadapat permasalahan Warganya di Malaysia, yang kami akui sering masuk tanpa Izin.
tapi apa daya, kita adalah dua negara yang saling BUTUH, kami butuh anda, anda butuh kami.
Mungkin itulah kata tepat untuk kedua-duanya. sebenarnya kami rakyat Indonesia terbuka untuk siapa saja, kami ramah, dan kami selalu bertegur sapa pada siapa saja yang ingin datang. sebaliknya pun di Malaysia, aku ada Saudara kat sana kerja di Perhotelan, dia selalu bercerita “orang malaysia semuanya baik, welcome!”.
tetapi masalah sensitif yang menyulutkan kedua Negara, Pemerintahan Kami dan- Malaysia harus benar-benar mengerti APA MASALAHNYA.

people to peole adalah tak ada masalah jika tak ada penyulut!!
saya bangga terhadap anda semua yang menghargai kami, bahwasanya hanyalah segelintir orang yang Anti-INDONESIA, dan segelintir orang yang Anti-MALAYSIA.
saya, TIDAK!!
bagaimana dengan anda??

terima kasih..

assalamualaikum..

^^,

[Reply]

31.08.10 at 16:39
Posted by ubay

mgkn mlsya lupa klo nenek moyang mereka tuh org indonesia, memang byk org indonesia kerja ke malsya tp itu lebih menguntungkan malysia, indonesia negara besar jd wajar kalau lebih susah ngaturnya, dibanding malaysia yg lebih kecil, kita berharap mdh2an gak sampai terjadi perang, krn rkyt indonesia memastikan diri ikut membela negaranya, kami sudah terbiasa perang, so….aparat malysia tolong dijaga sifatnya jangan sampai indonesia hilang kesabarannya

[Reply]

Yafsal Reply:

Wei Indonesia piirraaahhhhh! Kalau di Arab Saudi Sudan kene pancung . Berapa ramai kaum Indonesia kau yang dah kene pancung? Berani kau gaduh dengan orang Arab??? Kalau dengan Malaysia kau garang konon tapi bila rakyat Indonesia kene pancung kau buat ape? Apa yang bole kau buat? Menyalak macam anjing?

[Reply]

01.09.10 at 14:55
Posted by Qsheira

salam..
say no to war
but yes to peace
menang jadi arang
kalah jadi habuk.
nak jadi arang ke nak jadi habuk.
yang betolnya, mat saleh tengok bergelak tengok negara islam tengah diambang perang.
layaknya Iraq vs Iran
sekarang Mat saleh tengah rancang nak gunakan keadaan nie untuk menjajah negara ASEAN balek.
Open Mind and be patient, wait for the Goverment official meeting for this problem.

[Reply]

02.09.10 at 04:27
Posted by yudi

Kalau kita mau jujur antara Indonesia dan Malaysia masing2 punya kelemahan. Jadi tidak pada tempatnya kemudian jika masing2 pihak saling menghina. Jika orang Malaysia mengatakan bahwa banyak orang Indonesia jadi babu di Malaysia. Malaysia pun harus sadar … Bahwa secara historis anda tercipta sebagai budak. Anda tau budak ? Perhatikan ini :

Kemerdekaan Malaysia adalah hadiah dari Inggris. Sebuah kemerdekaan tanpa perjuangan. Jadi secara substansi tak ada yg patut kalian banggakan dari Negara kalian. Kalian adalah budak dari Inggris. Sementara kami memperoleh kemerdekaan dengan keringan. Dengan perjuangan. Apakah kalian org Malaysia tidak malu menghormati bendera kalian yg merupakan hadiah dari para penjajah ?. Sama saja kalian menghormati Inggris. So .. Don’t we insult each other …

[Reply]

Yafsal Reply:

Macam mana plak kau dapat kemerdekaan Dari Belanda? Keriangan Sebab berlambak anak haram Belanda di Indonesia? Mak islam bapak plak kristian anak Hindu, ini keriangan kemerdekaan orang Indonesia?

Malaysia Mendapatkan kemerdekaan daripada British adalah disebabkan kebijaksanaan pemimpinnya melalui perundingan damai bukan macam Indonesia kaki menyalak macam anjing kurap! Kemerdekaan Belanda Bagi pada Indonesia tiada makna jika masa depan bangsa Indonesia menjadi babu dimalaysia Dan diseluruh dunia! Sedar la diri Allah tu maha melihat Sebab tu bencana malapetaka selalu mengancam Indonesia!

[Reply]

Bagimu Negri Jiwa Raga Kami Reply:

ahahahahahahahahahah

[Reply]

23.12.10 at 13:35
Posted by dzaw

namanya maling ta’ ade yang mengaku . .
maling ya tetap maling . . .

bhahahahahahahaha . . . .
GARUDA DI DADAKU

[Reply]

hero malaya Reply:

simpan jer la garuda tu didada korg,yg nyata doh indon dah kecundang lawan malaysia,wakakakakaaa..
malaysia boleh,malaysia boleh,malaysia boleh….
negara malaysia lebih aman dan makmur dari doh indon…
malaysia maju x mcm doh indon yg ketinggalan zaman….
thanks malaysiaku yg tercinta.

[Reply]

15.03.11 at 16:46
Posted by cool Ramdan

Itu cuma oknum lah,, engga semua orang Indonesia benci malaysia.. contohnya saya

[Reply]

22.11.11 at 21:33
Posted by tak de kerja

woi tak de kerja lain ke dah la kalah pergi la

[Reply]

22.11.11 at 21:34
Posted by tak de kerja

aku benci indonesia tak habi2 nak kutup negara orang tak malu ke ha
*Entri terbaru kat tak de kerja´s blog post: 2 Sebab Kenapa Aku Nak Kamera DSLR?

[Reply]

28.11.11 at 00:29
Posted by Warga Indonesia

Saya warga negara Indonesia dan saya pun tidak suka melihat kelakuan sebagian bangsa Indonesia yang menghina Malaysia padahal tidak semua orang Malaysia seperti itu.
Kalau bicara soal pencuri. Menurut saya Indonesia lah pencuri karena peringkat korupsi nomor 4 di Dunia. Dan untuk warga Indonesia yang suka mencela Malaysia, sadarlah Malaysia lebih maju dari Indonesia! Mereka sibuk memajukan ekonomi negara saat kalian sibuk menghina nya. Mereka mengklaim budaya yang sangat berharga saat kalian mengabaikan Budaya Indonesia.
Setingginya hinaan kalian terhadap Malaysia tetap tidak merubah kenyataan bahwa Malaysia lebih maju!
Jadi stop hinaan kalian yang tidak bermanfaat.
dan for Malaysia: thanks for stay keeping peace between our country.

ps: WNI yang tidak suka dengan komentar saya, apapun caci maki kalian, ingat Malaysia tetap lebih maju dan tidak sekorupsi seperti Indonesia! memalukan.

[Reply]

rifal Reply:

aku g ngebela siapa2 tp serius ..mantap gan ane setuju

[Reply]

org m'sia Reply:

kan bagus kalo sumer org indonesia baik camni.
rasanyer salah 1 sebab org indonesia benci dan marah org malaysia adalah sbb dorang marah kita panggil dorang indon. bagi dorang tu mcm menghina dorang

[Reply]

Bagimu Negri Jiwa Raga Kami Reply:

Bagai manapun Indonesia harus berevolusi lagi…
Untuk kembali menegakan keadilan di muka bumi..

#Sang Revolusioner
menunggu kehadiran Satrio Pininggit

[Reply]

14.03.13 at 09:24
Posted by jhony

Bukan menuduh…tapi ada rasa curiga kalau kerajaan M’sia memang ingin agar rakyatnya selalu phobia terhadap semua yg berasal dari Indonesia …..ini semua agar angin perubahan tidak merambah ke M’sia…REVOLUSI adalah kata yg ditakuti elit2 politik M’sia…saya curiga orang2 yg selalu bergaduh baik dari pihak Indonesia dan M’sia semuanya ha
nya orang2 yg dibayar untuk itu

[Reply]

15.09.13 at 18:45
Posted by Kantor Pengacara Perceraian

I’m impressed, I have to admit. Rarely do I encounter a blog that’s equally educative
and interesting, and without a doubt, you have
hit the nail on the head. The issue is an issue that too few people are
speaking intelligently about. I am very happy that I found this in
my hunt for something relating to this.

Also visit my site :: Kantor Pengacara Perceraian
*Entri terbaru kat Kantor Pengacara Perceraian´s blog post: Kantor Pengacara Perceraian

[Reply]








Current day month ye@r *

CommentLuv badge